.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نگاه دولت اصولگرا به جوانان
'گفتگو با مشاور جوان استاندار مازندران
نگاه دولت اصولگرا به جوانان

مقدمه :
سيد اكبر غلاميان ، متولد 1358 از شهرستان بابلسر داراي تحصيلات كارشناسي ارشد مهندسي صنايع، تحليل سيستم‌ها از دانشگاه علم و صنعت تهران و از لحاظ فعاليت‌ها نيز در دانشگاه داراي مقالاتي مانند مديريت استراتژيك و بحث IT و اقتصاد مهندسي، پروژه‌اي هم با وزارت صنايع و پتروشيمي انجام داده است كه پايان نامه وي هم در مورد ارتقاي صنايع پايين دستي براي توسعه صادرات بود؛ در شهرداري تهران هم بعنوان مشاور جوان شهردار خدمت ‌كرده است و امروز هم با آن تجربيات در خدمت جوانان عزيز مازندراني است تا با كمك اين جوانان در جهت توسعه استان با افكار جوانان بخشي از مشكلات استان را حل نمايد. باهم مصاحبه اختصاصي ايشان را با خبرنگار شمال نيوز مي خوانيم:

ـ مشاور جوان استاندار چه وظايفي را بر عهده دارد؟
وجود جوان‌هاي با استعداد و تحصيلكرده در رده‌هاي بالا، يك وحدت براي مديريت آينده است. برخي نسبت به اين مقوله اينطور فكر مي‌كنند كه جوان يك تهديدست، اما آن يك فرصت استثنايي خواهد بود. حلقه مشاوران جوان نشئت گرفته از گروه مشاوران جوان شهرداري تهران مي‌باشد كه در زمان مسئوليت دكتر احمدي نژاد در سمت شهردار تهران، براي ورود جوانان به عرصه‌هاي مديريت و باز نمودن درهاي بسته مديريت به روي اين قشر عظيم، آنها را در ابتدا بعنوان مشاور بكار مي گرفتند تا با كسب تجربه در شرايط مختلف بتوانند مديران موفقي در پست‌هاي اجرايي باشند. اين تجربه بسيار موفق بود و پس از پيروزي دكتر در انتخابات اين مورد را با وسعت بيشتري در دستور كار قرار دادند كه امروز در كنار هر مدير عالي كشوري و استاني، يك جوان تحصيلكرده عمدتاً بالاتر از مقطع فوق ليسانس بعنوان مشاور برگزيده مي‌شوند. اين مشاوران در عرصه‌هاي مختلف گروه‌هايي را تشكيل دادند و جوان‌هاي تحصيلكرده‌ي مومن و متخصص را بكار گرفتند. در استانداري بدنبال آن هستيم تا از جوانان در 5 كار گروه كمك بگيريم و در زمينه‌هاي تخصصي مختلف از آنان استفاده كنيم.
كار گروه‌هاي صنعت و معدن، گردشگري، كشاورزي، بازرگاني و فرهنگي اجتماعي از كارگروه‌هاي تعيين شده براي اين كارست. چهار كار گروه اول از جمله محورهاي توسعه استان در سند چشم انداز توسعه مازندران است و كارگروه فرهنگي اجتماعي را بخاطر مسائل مهم تشكيل داده‌ايم.
جوانان با حضور در اين كارگروه‌ها و بررسي مشكلات بخش‌هاي مختلف كه مرتبط با مديران دستگاه‌هاي اجرايي مي‌شود، مي توانند ارائه راهكار دهند و در جهت رفع معضلات با افكار تحول گرايشان كه در پي شكستن ساختار فرسوده و ناكارآمدي بوروكراسي اداري هستند، اقدامات لازم را انجام دهند. ـ

عملكردهاي اجرايي مشاور جوان استاندار چه بوده است؟
قريب دو ماه و اندي كه در استانداري مشغول به خدمت هستم در وهله اول تمام سعي‌ام بر اين بود كه مشكلات استان را شناسايي كنم، يعني شناخت وضع موجود را بدست آورم. در بازديدهاي مختلفي كه در خدمت آقاي استاندار و مديران كل بودم، توانستم بخش قابل توجهي از چالش‌ها و ظرفيت‌هاي استان را شناسايي نمايم. پس از شناخت به اين نتيجه رسيدم كه كارگروههاي مختلف ياد شده را تشكيل دهم. براي شناخت افراد كارگروه‌ها بدنبال نخبگان و آگاهان و علاقمندان اين بخش هستيم كه قريب به 100 نفر در اين كارگروه‌ها فعاليت مي‌كنند.

آقاي غلاميان، مشكلات استان مازندران از ديدگاه مشاور جوان استاندار چيست؟
استان مازندران در بخش صنعت دچار چالش‌هاي جدي است و به اين عرصه توجه بسيار كمي شده است. امروز با رويكرد جديد دولت در استان واقعاً صنعت به عنوان يك رويكرد اصلي شناخته شده و مسئولين محترم بدنبال صنعت خودروسازي و پالايشگاه مي‌باشند و با ايجاد ساير صنعتهاي مادر تخصصي سعي بر آنست تا استان را بتوانيم بسمت صنعتي شدن سوق دهيم و شاهد اشتغال زيادي در اين عرصه باشيم. استان در كشاورزي هم پتانسيل‌هاي مناسبي دارد كه بايد بصورت جدي پيگير آن باشيم و براي مثال بحث مكانيزاسيون را به جد دنبال مي‌كنيم تا از ساختار قديمي و سنتي فاصله بگيريم و به تحولي قابل اعتنا دست پيدا كنيم و اين تحول مطمئناً در راستاي مطالعات تطبيقي ساير كشورهاي توسعه يافته قابل دسترسي است. در بحث گردشگري هم واقعاً جاي سئوال دارد كه چه در آمدهايي حاصل خواهد شد. واقعاً بايد بدنبال راهكارهايي بود كه اين صنعت برايمان درآمد زايي داشته باشد. تعريف جامعي از آن بايد ارائه شود و حول آن برنامه‌ريزي كرد. معتقدم كه اگر جوان‌ها وارد مديريت هاي اجرايي شوند مي‌توانند تحولات عظيمي را رقم بزنند.

ـ مشكلات جوانان استان چگونه بايد حل گردد؟
معتقدم مشكلات جوانان بايد با هماهنگي ادارات و مؤسسات انجام گيرد و ما سازمان جواناني نداريم كه اين معضلات را حل كند. خوشبختانه با حضور دولت مردمي نهم و با طرحهايي كه رياست جمهوري داده است نظير بنگاه‌هاي كوچك و زود بازده كه واقعاً جوانان تحصيلكرده را تشويق به سرمايه‌گذاري در تعاوني‌ها و شركت‌هاي سهامي خاص مي‌كند تا به فعاليت بپردازند. در مورد بحث اشتغال و مسكن و ازدواج جوانان هم دولت بحث صندوق مهر رضا (ع) را مطرح كرده است و شرايط اجرايي آنهم فراهم شده است و قريب به 14 شهرستان اين صندوق را داير كرده‌اند و مشغول به فعاليت هستند ما به جد پيگير اين قضيه هستيم كه طبق نظر رياست محترم جمهور دو روزه اين وام‌ها اعطا شود و بعد از اوايل سال 86 براي بحث مسكن و اشتغال هم برنامه‌ريزي‌ها انجام شده است. منتها توصيه مي‌كنم تا با تشكيل تعاوني، طرحهايشان را بدهند و قطعاً مورد حمايت مسئولين استان قرار خواهند گرفت وبنده يكي از مدافعان آنان در هر بخشي خواهم بود.

ـ آقاي غلاميان چگونه مي‌توان فرهنگ تعاوني را در ميان جوانان نهادينه نمود تا آنها در آينده دچار مشكل نشوند؟
جوانان فارغ‌التحصيل ما خوشفكر هستند و در كارهاي جمعي مي‌توانند ايده‌هاي خوبي بدهند. در كليه بخشها با مطالعه كامل از شرايط مختلف مي‌توانند نسبت به اوضاع آگاهي و از طرحهاي مختلف انجام شده اطلاع يابند و آنها را نسبت به ايده‌ها و طرحهاي خود بسنجند تا مشكلي در آينده آنها را تهديد نكند. پس از اين مطالعه به طرحهايشان ايمان مي‌آورند و با قدرت طرحشان را ارائه مي‌دهند، وام را مي‌گيرند و وارد كار مي‌شوند. 

نگاه استاندار مازندران به يك جوان مازندراني چگونه است؟ -
من در موارد مختلفي به همراه آقاي شفقت به مكانهاي گوناگون رفته‌ام. ايشان مازندران را سرشار از جوانان متفكر مي‌دانند و مي‌گويند يكي از قابليت‌هاي استان ما داشتن نيروي انساني جوان متخصص بالاست چرا كه از لحاظ داشتن دانشجويان با تحصيلات عاليه در كشور برجسته است. استاندار با نگاهي كاملاً مثبت با اين قضيه برخورد مي‌كند و معتقد است جوانها مي‌توانند در عرصه‌هاي مختلف فعاليت كنند همانند ديدگاه دولت به جوانان. در دولت‌هاي گذشته اصلاً نگاهي به جوان وجود نداشت اما امروز دكتر احمدي نژاد جوان را در پستهاي مهمي مشغول كرده است كه منشاء تحول شده‌اند. حال اين جوان است كه بايد خودش را نشان بدهد و باور كند.

ـ توسعه مازندران از ديدگاه شما به چه شكل خواهد بود؟
ما بايد روي طرحها و برنامه‌ها بحث كنيم. در دستورالعمل جديد كه به مازندران پانصد و چهل ميليارد ريال و علاوه بر آن دويست و بيست ميليارد ريال بودجه جاري تعلق مي‌گيرد كه جمعاً مبلغ هفتصد و شصت ميليارد ريال را شامل مي‌شود كه مي‌تواند منشأ تحولات و اثرات بسياري براي استان باشد و اين يك كار اساسي هست. در بخش صنعت هم نگاه جدي به آن شده است و سعي همه بر اينست كه بحث‌هاي مختلف پيگيري شود. مي‌توان طبق گفته مهندس شفقت، مازندران را قطب گردشگري جهان اسلام بحساب آورد و براي آن برنامه‌ريزي كرد و با توجهي كه امروز استاندار به اين مقوله دارد مي‌توان پيشرفت‌هاي محسوسي را شاهد بود. فعاليت عظيم استاندار و مسئولين در امروز نشست با سرمايه‌گذاران بزرگ است تا آنها را تشويق به سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف مي‌كند و اين نويد روشني براي بخش بازرگاني است.

ـ درپايان اگر حرف خاصي مانده، تقاضا داريم كه بفرماييد؟
 از سايت شمال نيوز تشكر مي كنم كه در جهت آگاهي جوانان و مردم اين مصاحبه ها را ترتيب دادند و اميدوارم دست در دست همديگر به توسعه استان كمك كنيم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 12 شهريور 1385

داشتن مشاور جوانان بمعناي وجود مشاور جوان نمي باشد بايستي از تجارب پيشكسوتان استفاده نمود و نبايستي تجارب ذيقيمتي كه براي نظام سنگين وگران تمام شد بسادگي فراموش كرد.از مديران گذشته به عنوان مشاوران امروز بايستي استفاده كرد
نا شناس 13 شهريور 1385
ملاك انتخاب ايشان چي بود؟
جوان تحصيلکرده و کنجکاو مازندرانی 10 مهر 1385
نمی توان هر مطلبی را به صرف ادعای گوينده اش در سايت درج نمود. مدير محترم سايت شمال نيوز، به استحضار می رسانم: 1- بهيچ وجه آقای غلاميان بعنوان مشاور جوان شهردار در شهرداری تهران نبوده اند. 2- اگر ايشان مقالاتی در زمينه مديريت استراتژيك، IT و اقتصاد مهندسي دارند، بفرمائيد کجا چاپ شده؟ 3- رشته تحصيلی ايشان، ليسانس رياضی از دانشگاه سبزوار است و فوق ليسانس مهندسی سيستمهای اقتصادی از دانشگاه علم و صنعت است. 4- چه پروژه ای با وزارت وزارت صنايع و پتروشيمي انجام داده اند؟ فقط پايان نامه ايشان در رابطه با صنايع پايين دستي پتروشيمی بوده. 5- مطمئناً افراد لايق تری از ايشان وجود دارندکه می توانند بهتر از ايشان(با داشتن اين سوابق اندک و غير اجرایی) در اين پست انجام وظيفه کنند. لطفاً بفرمائيد ملاك انتخاب ايشان چي بود؟ جوان تحصيلکرده و کنجکاو مازندرانی

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.625 seconds.